Weissbier, Schweinshaxe met gebakken aardappeltjes en Sauerkraut. Ik kon m’n ogen niet geloven, toen Natalie ontdekte dat we dit even buiten de stad Santa Cruz konden eten. In een heuse Biergarten, ja echt, compleet met Boliviaanse meisjes in dirndles. Toen we diezelfde dag aan de Haxe met Weißbier zaten, voelde het helemaal als thuis (dankzij onze Duitse roots).
Genieten van stukjes ‘thuis’ in een ander ver land. Het doet me denken aan één van de belangrijkste lessen die we ooit in ons leven hebben geleerd: verloochen jezelf niet.
Andere landen en culturen hebben ons altijd weergaloos gefascineerd. We wilden er het liefst niet alleen naar kijken, maar er ook onderdeel van zijn. Toen Natalie in Oeganda woonde, dacht ze: ‘Ik woon hier nu, dus ik ga ook leven zoals een local’. Daar liep ze op stuk. De realiteit was en is: je bent gewoon een westerse Nederlander, en dat blijf je ook. Of je nou wilt of niet.
Wil je iemand zijn die je niet bent? Dan loop je erop stuk. Durf je te omarmen wie je zelf bent? Dan wordt alles ineens een stuk leuker en makkelijker.
Denk NIET dat je nét als andere succesvolle ondernemers moet zijn om te slagen
In het ondernemerschap is het net zo.
Het is makkelijker dan ooit om naar anderen te kijken. Successen worden rijkelijk gedeeld op social media. Je ene concullega lijkt het nog beter te doen dan de andere.
Business coaches gaan er prat op jou de enige aanpak te leren die wel werkt. Stiekem wou je dat jij ook zo gelikt uit de verf kwam als deze succesvolle business stars.
Laat je niet gek maken! Ga niet de copycat uithangen. Je krijgt niet meer klanten door andermans business stijl aan te nemen. Je gaat niet meer plezier in je werk krijgen, door jezelf in andermans vorm te persen. Blijf jezelf trouw!
Afgelopen week sprak ik nog met een onderneemster die ons Verdubbel je Impact als Mens en Merk volgt. Ze vertelde me dat ze, naast ons programma, ook in een ander traject zit. Maar het staat haar steeds meer tegen. Waarom?
Omdat haar wordt verteld wat ze moet doen, zonder dat er rekening gehouden wordt met wie zij is en hoe zij in elkaar steekt. Alsof er een sjabloon over haar heen wordt getrokken, waarbij ze binnen eenheidsworst-lijntjes moet blijven, terwijl die helemaal niet bij haar passen.
Zij is de zoveelste klant die bij ons belandt, nadat ze van een dergelijke kouwe kermis waren thuisgekomen. Ze wilden allemaal maar één ding: succesvol worden als onderneemster, maar wel dicht bij zichzelf blijven. En laat dit nou net het magische ingrediënt zijn voor een sterk merk en geslaagde business.
Het geheim van blije en succesvolle vrouwelijke ondernemers
Twijfel je dus over hoe je meer succes kan boeken en meer plezier uit je ondernemerschap kan halen?
Begin hiermee: verbeter je business door jouw eigen sterke kanten te analyseren en deze nóg beter uit te laten komen.
Wil je dit professioneel aanpakken met experts die oog hebben voor jou? We staan heel graag voor je klaar, en zijn benieuwd naar jouw verhaal.
Boek een gratis verkenningsgesprek, en dan zoomen we samen in op jouw bedrijf en adviseer ik je vrijblijvend welke stappen jij als eerste kunt zetten om je praktijk of bedrijf naar het niveau te brengen waar je van droomt.
Dubbelwarme groetjes, Nadine