Een klantgesprek! Zo gaat je klant voor je aanbod (en zo jaag je ze weg 😉)

May 15, 2023 | Ondernemen

“Leche de cocooooo!” Met een harde nasale stem bleef de vrouw haar roep herhalen. Ik stond buiten, in een lange rij op de stoep van een lawaaiige straat in het centrum van Santa Cruz. Het wachten duurde eeuwig. Gelukkig was er wat schaduw. Maar dat geschreeuw naast me…

Ik kon na anderhalf uur onbeweeglijk stilstaan dat ‘leche de cocoooo’ niet meer horen. Maar tot mijn verbazing werkte haar marketingroep als een malle! De één na de ander stapte even de rij uit om een plastic beker vol verfrissende koude kokosmelk te kopen. Wat een strategische, gouden zet van die vrouw om met haar koopwaar bij een lange rij oververhitte, vermoeide mensen te gaan zitten en luid en duidelijk te laten weten wat ze verkocht.

Hier roepen de meeste straatverkopers gewoon keihard wat ze verkopen. Vaak nog met een lawaaitoeter op hun karretje ook. In Nederland zou dat geroeptoeter never nooit werken. Ja, op de markt misschien. Maar hier werkt het als een tierelier.

Uitleggen wat je doet lastiger dan verwacht?

Toch zette het me aan het denken. Wij in Nederland gaan iets genuanceerder te werk, maar dat een boodschap duidelijk moet zijn om succes te hebben, geldt net zo voor de Boliviaanse straatverkoper als voor jou als kennisonderneemster of dienstverleenster. En da’s niet altijd even makkelijk. Hoe vaak hoor ik onderneemsters niet verzuchten: “Mijn klanten zouden zó gebaat zijn bij wat ik voor ze kan doen, maar ik vind het ontzettend lastig om kernachtig uit te leggen wat ik doe. En als ik het probeer, raak ik ze onderweg kwijt”.

Heb jij dat ook? Dat kan ik me zo goed voorstellen! Of je nu coach bent, VA, trainer of therapeut, jij hebt je eigen specialistische expertises en methoden ontwikkeld waarvan jij honderd procent overtuigd bent. Zie dat maar eens over te brengen aan degene die jou nodig heeft en jouw expertise nog niet snapt. Het is niet bepaald leche de coco wat je verkoopt, was het maar zo simpel.

Maar wat als ik je verklapte als het zelfs voor jou simpeler is dan je denkt? Ja echt! Hier zijn een dikke DON’T en een dikke DO voor een klantgesprek dat geheid nieuwe klanten oplevert:

Het klantgesprek dat wél nieuwe klanten oplevert

STOP ERMEE uit te leggen wat je doet
Ja, echt! Stop ermee uit te leggen wat je doet. Niemand zit te wachten op een uitleg over wat je precies doet en hoe. Ook je potentiële klanten niet. Het enige waar jouw klanten mee bezig zijn, is zichzelf. Hun hoofd staat bol van hun eigen wensen, problemen, angsten en zorgen. Dát is waar zij jou over willen horen.

BEGIN ERMEE je klanten te laten dromen
Dus waarom praat je niet gewoon over wat je klant bezighoudt? Praat over hún droom, hún wens, hún probleem. Laat ze dromen!

Verdubbel jouw impact

Zo maak je het praten met je klant over je aanbod een stuk minder gecompliceerd voor jezelf, en een stuk aantrekkelijker voor je klant.

Maak van elk klantgesprek een succes!

Klopt, wat jij verkoopt is niet een simpel sapje of ijsje. Maar het maakt niks uit wat je verkoopt.
Als jij het je klanten makkelijk maakt bij jou te kopen door ze te laten dromen, loopt jouw business in no time op volle toeren.

Maar hoe pak je dat precies aan, je klant laten dromen? Wat zeg je wel, wat zeg je niet? Hoe help je ze de beslissing te nemen voor jouw aanbod te gaan? Wij leren het je allemaal tot in de kleinste concrete details in ons programma Verdubbel je Impact als Mens en Merk.

Ben je helemaal klaar voor definitieve verandering naar succes met jouw bedrijf of praktijk?

Plan een gratis verkenningsgesprek met me. Dan zoomen we samen in op jouw bedrijf en kijken we of we een goede match voor elkaar zijn. Het verkenningsgesprek verplicht je tot niks maar brengt je een hoop inzichten waarmee je volgende stappen kunt zetten. Klinkt dat goed? Klik dan gauw op de knop hieronder!

Dubbelwarme groetjes, Natalie

Bekijk onze
gratis Masterclass

Speciaal ontwikkeld voor gedreven kennisonderneemsters die een verschil voor zichzelf en voor anderen willen maken

Gratis Masterclass:
In 4 stappen naar een krachtig merk en een florerende business

Schrijf je in en bekijk direct!

Door je in te schrijven ga je akkoord met ons Privacybeleid. Geen zorg, je gegevens zijn bij ons veilig.

Gratis Masterclass In 4 stappen krachtig merk

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief over succesvol ondernemen

Krijg elke maand onmisbare tips en inspiratie om van jouw bedrijf een krachtig merk en florerende business te maken.

Door je in te schrijven ga je akkoord met ons Privacybeleid. Geen zorg, je gegevens zijn bij ons veilig.