Je zit fris en fruitig achter je laptop. Vandaag is het content dag! Tijd om je social media posts voor deze week te schrijven. Je schrijft erop los, maar dan stop je.
Wat net zomaar uit je pen is gevloeid, is voor jou de normaalste zaak van de wereld. Wie weet dit nou niet, denk je misschien. Aan de andere kant is de informatie die je op het punt staat te delen, eigenlijk onderdeel van jouw traject waarvoor je klanten moeten betalen.
De twijfel slaat toe. Moet je deze content nu wel of niet gratis weggeven in een social post? Doe je jezelf te kort als je deze gratis content wel deelt, of doe je jezelf juist tekort als je het niet deelt? Dilemma!
Ik moet eerlijk toegeven, ik was er vroeger best huiverig voor om mijn kennis en skills zomaar gratis te delen in mijn socials, blogs of e-mails. Ik had veel geïnvesteerd in al mijn kennis en ervaring. Ik was bang dat mensen na het lezen van mijn gratis content niet meer de noodzaak ervan inzagen om betalende klant te worden. Of dat een ander het zou jatten en zelf zou gebruiken.
Maar inmiddels weet ik wel beter. In dit blog geef ik je…
- 4 redenen waarom je juist wél waardevolle content moet blijven delen, méér dan dat je ooit hebt gedaan
- het verschil tussen waardevolle gratis content en waardevolle betaalde content
Hierna deel je voortaan met alle vertrouwen content die daadwerkelijk klanten aantrekt zonder dat je teveel weggeeft. Zin in?
Vier redenen om waardevolle gratis content te delen
Je kan, mag én moet ermee doorgaan overvloedig waardevolle content blijven delen. En hier zijn 4 keigoede redenen:
👉🏻 Een smashing eerste indruk
Jouw gratis content is meestal het eerste wat nieuw publiek van je ziet. Hiermee maak je jouw eerste indruk. En die moet in één klap goed zijn.
👉🏻 Meer fans en volgers op je social media
Genereus zijn met waardevolle gratis content gaat je geheid fans en volgers opleveren. Mensen zullen je volgen omdat ze echt de waarde van jouw posts op prijs stellen. Die fans zijn super waardevol voor jou, want tussen die fans zitten jouw klanten. Mensen zullen zich ook eerder op je e-mails abonneren en zich niet snel uitschrijven als ze steeds iets waardevols van je krijgen. Dat is echt een win voor jou, want e-mailmarketing is een van de makkelijkste manieren om lezers te converteren tot klanten.
👉🏻 Sterke merkpositionering
Met waardevolle, hulpgerichte content vergroot je ook je autoriteit in jouw markt. In plaats van de girl next door in de massa te blijven, wordt jouw merk steeds bekender en ga je opvallen als expert.
👉🏻 Vertrouwen in jou
Hoe beter mensen zich door jouw gratis content geholpen voelen, hoe meer vertrouwen ze in je gaan hebben. En dat vertrouwen zal ze helpen om een stap verder met je te gaan en klant te worden.
Dus, geen excuses meer en gaan met de banaan. Deel, geef, gun en doe het genereus! Maar doe het óók strategisch. Zodat je daadwerkelijk klanten aantrekt en je agenda zich vult met mooie samenwerkingen (en je bankrekening met de gewenste inkomsten 😉).
Het verschil tussen waardevolle gratis content en waardevolle betaalde content
Gratis content delen doe je uiteindelijk maar met één doel: van potentiële klanten échte klanten maken. Om strategisch gratis content te plaatsen, moet je dus de grens kennen tussen gratis en betaalde content. Wat kun je met een gerust hart gratis weggeven en waarvoor zullen je klanten toch echt moeten betalen? Hier een overzichtje:
Gratis content
- Grote lijnen, algemeen advies
- ‘Wat’ ze nodig hebben, niet het ‘hoe’
- Een detail over één specifiek onderwerp (niet het hele plaatje!)
- Bewustmakers zoals eye openers
- Quick wins voor die dag
Betaalde content
- Persoonlijk advies
- Het hele plaatje
- Methodieken
- Stap voor stap processen
- Deep dives
Zoals je ziet, zijn er overvloedig veel mogelijkheden om waardevolle gratis content te delen en kun je er ontzettend veel mee winnen. Mits je het strategisch aanpakt.
Gratis content is pas strategisch als het én waardevol is voor je potentiële klanten én als opstapje dient naar je betaalde aanbod.
Maak meer klanten met strategische content
Leveren jouw pogingen om bij klanten in beeld te komen minder op dan gehoopt en wil je dat je marketing daadwerkelijk veel en goede klanten oplevert? Dan heb ik een tip voor je!
💡 Elke maand geven Nadine en ik een gratis 1 op 1 Impact-sessie aan 3 ondernemers die echt gemotiveerd zijn om verder te komen met hun bedrijf en zoekende zijn naar de beste aanpak in hun situatie. Iets voor jou? Tik of klik op de blauwe knop hieronder om je aan te melden of voor meer info.
Dubbelwarme groetjes, Natalie