Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek analyseer je welke woorden je klanten gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar je dienst of product.

Met de juiste zoekwoorden heeft je website de grootste kans om in Google getoond te worden aan personen die jou nodig hebben.

De zoektermen die je op jouw website gebruikt, kunnen je succes maken of breken. Zo simpel is het. Gebruik je nét andere woorden op je site dan waarmee je potentiële klant googelt, komt hij of zij in het oerwoud van aanbieders waarschijnlijk niet bij jou uit. Het bepalen van de juiste zoekwoorden is dus van levensbelang voor een goede online vindbaarheid!

Wat levert een zoekwoorden onderzoek je op?

Simpel gezegd: een stapje dichter bij de top 3 in Google!

Met gebruik van de juiste zoekwoorden kunnen mensen je beter vinden. Met ‘juist’ bedoelen we niet alleen maar de woorden waar mensen het meest op googelen (het hoogste zoekvolume). Met ‘juist’ bedoelen we de zoekwoorden die écht aansluiten bij iemands wens: een persoon die zich nog aan het oriënteren is, gebruikt andere woorden dan een persoon die al precies weet wat hij of zij wil. Wij helpen je om je site goed af te stemmen op elke fase van iemands zoektocht.

Het resultaat: Je website is relevant voor je bezoekers. Want de intentie waarmee ze op Google zochten, sluit aan bij wat ze vinden op jouw site. Daar worden bezoekers blij van, want ze hebben gevonden wat ze nodig hebben! Grote kans dat die blije bezoeker een blije klant wordt. Van blije converterende bezoekers wordt Google ook blij, dus word je verder beloond met een hoger plekje in de zoekresultaten. Cirkeltje rond.

Hoe werkt zo’n zoekwoorden onderzoek?

De markt is steeds in beweging en het zoekgedrag van mensen ook. Met een zoekwoorden onderzoek ga je na of je voldoende op het huidige zoekgedrag inspeelt. Want reken maar dat je concurrenten daar werk van maken!

In een goed zoekwoorden onderzoek vergelijkt een SEO specialist de zoekwoorden die je klanten gebruiken met de woorden die op jouw pagina’s staan. Ook worden de Google posities van jouw website met die van je concurrenten vergeleken. Wat hebben zij op hun website dat jij nog niet hebt?

Dit vind je uit met een zoekwoorden analyse:

Waar je klanten op zoeken

  • Welke termen gebruiken ze en wat zijn de zoekvolumes?
  • Wat is de intentie van zoekende mensen?
  • Hoe scoren je concurrenten op interessante zoekwoorden?
  • Welke alternatieve zoekwoorden vergroten jouw kansen?

Hoe je website nu scoort

  • Scoren je belangrijkste drie pagina’s al in Google?
  • Zo ja, op welke zoekwoorden scoren ze dan?
  • Scoort een onbelangrijke pagina op een belangrijk woord?
  • Staan de belangrijkste zoekwoorden op de juiste plekken?

Met zo’n zoekwoordonderzoek kom je erachter of je content strategie aansluit bij de zoekwoorden waarmee jij de grootste kans hebt op een mooie Google positie. En daarna? Tijd om je website teksten te pimpen!

Wil je je bedrijf een nieuwe impuls geven en een merk met impact worden? Laten we elkaar leren kennen, we denken graag met je mee over welke stappen je nu het beste kunt zetten om je doelen te bereiken.