Simpel gezegd: een landingspagina is de pagina waarop je belandt vanuit een andere bron dan de website zelf.
Stel dat je bijvoorbeeld op social media op de link in iemands profiel tikt. Je belandt dan op de specifieke websitepagina die hiervoor is ingericht: de landingspagina.
Of een ander voorbeeld: je googelt er lustig op los en klikt op een aantrekkelijk zoekresultaat. Waar beland je vervolgens? Op de landingspagina van dat zoekresultaat, bijvoorbeeld een blogartikel over het onderwerp waarop je hebt gegoogeld.
Verschil tussen landingspagina en homepage
Zo zie je dat een landingspagina niet per sé de homepage hoeft te zijn. Sterker nog: er zijn goede redenen om juist niet je homepage als een landingspagina te bezien. Er is namelijk een groot verschil tussen de twee, en dat verschil zit ‘m in het DOEL ervan.
Wat voor doel heeft jouw homepage? Als het goed is, laat je op je homepage je websitebezoekers kennis maken met jou en je bedrijf. Je geeft aan wat je te bieden hebt en waarom. Maar je duikt nog niet de diepte in en je leidt nog niet alle aandacht naar één specifiek onderwerp. Laat dat nou net wél het doel zijn van een landingspagina.
Het doel van een landingspagina
Het doel van een landingspagina is de spotlights zetten op een specifiek onderwerp. Vanuit je social media kan je je bezoekers laten landen op de pagina waar ze een toffe download kunnen binnenhalen. Of op het blogartikel waarvoor ze met je post zijn lekker gemaakt.
En uiteraard gaat dit ook op voor advertentie campagnes: de landingspagina vanuit een advertentie gaat alleen over hetgeen waarover je adverteert en nergens anders over. Anders kan je net zo goed je centen in de prullenbak gooien want 1 seconde verwarring is 1 seconde te veel moeite. Weg is de gemiddelde bezoeker. En je budget.
De kenmerken van een landingspagina
Nog even samenvatten wat landingspagina’s nou precies zijn. Een landingspagina…
maak je met een concreet doel in gedachte;
heeft een scherpe opbouw die bijdraagt aan het doel;
informeert de lezer over een specifiek onderwerp;
is vrij van ruis die afleidt van het onderwerp en doel.
Sterke landingspagina’s, meer klanten, meer omzet
Wil je een merk met impact zijn en meer omzet via je websitepagina’s krijgen? Boek een gratis Impact gesprek via de knop hieronder!