Je website vernieuwen – waarom zou je? Heel simpel: omdat je geen omzet wil mislopen. Uiteindelijk is niemand ondernemer voor nop. Zelfs al onderneem je vooral vanuit passie en kan het grote geld je geen fluit schelen, ook jij zal brood op de plank moeten hebben. Voor de ondernemer die volgend jaar wel een nulletje achter z’n kwartaalomzet wil terugzien, is een professionele website een serieuze zaak.
“Ja maar, als je éénmaal een website hebt, dan ben je toch klaar? Dan doet je website toch wat die moet doen, en kan ik dat van mijn ondernemingsplan afvinken?” Fabel. Jij zou de eerste zijn bij wie het zo werkt. Maar alarmerend genoeg ben je niet de enige die dénkt dat het zo werkt.
Vergelijk het eens met je kantoorpand: je wil dat het representatief, schoon, goed onderhouden en veilig is. En je wil dat het duidelijk jouw merk uitdraagt. Natuurlijk investeer je hierin. Jouw kantoor is onderdeel van je reputatie, en je weet dat het pand niet zichzelf een verfje geeft of z’n elektra inspecteert.
Met je website is het niet anders. Een professionele website hoort mee te gaan met de ontwikkeling van je bedrijf en te passen bij je merk. En de website moet ook technisch up to date en schoon zijn, om veilig en gebruikersvriendelijk te blijven. Dat gaat niet vanzelf. En het houdt ook een keer op. Hoe zit dat?
Wanneer moet je je oude website vervangen met een nieuwe?
Een eenduidig antwoord bestaat niet. Er staat niet een soort tijdklok op een website om te weten wanneer je ‘m in de prullenbak kan gooien. Zoals gezegd hangt een groot deel af van hoe goed (of niet) je voor je website zorgt. Maar net als software op een gegeven moment geen updates meer krijgt omdat er simpelweg een verbeterde versie is gelanceerd, zo heeft het na 4 tot 5 jaar ook niet veel zin meer een inmiddels bejaarde website op te blijven lappen. Het houdt een keer op.
En dan hebben we het nog niet eens over de voortdurende ontwikkeling die je bedrijf doormaakt. De vraag is of je onderneming je website niet al is ontgroeid. Misschien gebeurt dat al na 2 of 3 jaar. Ook dat maakt het laten maken van een professionele website die aansluit bij je nieuwe wending of nieuwe branding de moeite meer dan waard.
Hoe kan je dan toch vaststellen of het tijd is om je website te vernieuwen? Laten we eens kijken naar wat signalen.
15 Signalen om je website te vernieuwen
- Steeds minder bezoekers bekijken de site
- Het laden van de pagina’s duurt langer dan het geduld van de gemiddelde bezoeker
- Bezoekers haken snel af
- Op mobiele apparaten wordt de site niet goed weergegeven
- De look & feel is niet meer van deze tijd
- De website verschijnt niet meer goed in de zoekresultaten
- Conversie via je website is ver te zoeken
- De website is niet veilig (geen ‘slotje’)
- De structuur van de website is niet logisch
- De afbeeldingen en teksten zijn niet meer actueel
- Je hebt, sinds je de website hebt, er weinig meer naar omgekeken
- Je hebt geen idee van wat je met de achterkant van de website aan moet
- De enige content die erop staat, is de content van toen de website werd gemaakt
- Je website is al 4 tot 5 jaar oud
- Je bent bezig met een complete re-branding
Krabbel je nu over je hoofd? Dan heb je eigenlijk je antwoord al. Het is tijd. Tijd voor vernieuwing, tijd om te investeren in je reputatie en de toekomstbestendigheid van je bedrijf.
LOOP GEEN OMZET MIS, INVESTEER IN DE TOEKOMST!
Wil je je bedrijf een nieuwe impuls geven en een merk met impact worden? Laten we elkaar leren kennen, we denken graag met je mee over welke stappen je nu het beste kunt zetten om je doelen te bereiken.