Instagram kan het slagen van jouw onderneming een vette boost geven. Ben je daar nog niet zo zeker van? Lees dan eerst ons blog “Wat is Instagram? En wat kun jij er als ondernemer mee?” Het mooie van Instagram is dat je voortdurend op een inspirerende en vrijblijvende manier beschikbaar bent voor jouw klanten. Zo herinner je hen niet alleen keer op keer aan jouw bestaan, maar ook aan jouw meerwaarde. Elke post, story of andere bijdrage die je plaatst, is een kruimeltje goud die bewust of onbewust bijdraagt aan de associatie met jouw merk. Instagram is een fantastisch wapen die je kan inzetten om je merkbekendheid te vergroten.

Elke post is een kruimeltje goud.

Goud dat bewust of onbewust bijdraagt aan de associatie met jouw merk.

Merkbekendheid vergroten met scherpe branding op Instagram

En hoe welkom, nee, cruciaal, is dat in deze tijden van corona. Tijden waarin je misschien minder diensten of producten kan verkopen, maar extra veel kan doen aan je online zichtbaarheid. Gebruik je tijd zorgvuldig en zorg ervoor dat je merk ijzersterk staat, voortdurend in beeld is en in het geheugen van je publiek gegrift wordt. Instagram is een gratis tool maar van onschatbare waarde als je het goed gebruikt. Daarom gaan we vandaag inzoomen op scherpe branding met Instagram. Want hey, corona of geen corona, jij wil toch diegene in het bovenste geheugenlaatje van je ideale volgers zijn?

Je naamsbekendheid vergroten met Instagram - grid

We gaan het voor de verandering niet hebben over afzonderlijke posts en stories, maar over de eerste indruk. De eerste indruk maak je met de profielpagina van je Instagram account. Dit is het gedeelte waar de gemiddelde Instagrammer jou binnen een micro-seconde, een oogopslag, scant en besluit je te volgen. Of niet. Daar moet je dus wat mee. We lichten twee onderdelen van dit gedeelte van je Instagram account uit, en wel de onderdelen die visueel de grootste impact hebben op je branding: je Instafeed en de Instagram hoogtepunten.

Een Instagram grid dat aansluit bij je branding

Het Instagram grid (raster) is het overzicht van de foto’s die je hebt geplaatst. De 9 laatste foto’s van je instafeed staan direct onder de bio op de profielpagina. Ga er maar vanuit dat de meest recente foto’s het meest relevant zijn voor de eerste indruk van een nieuwe potentiële volger, oftewel klant!

Dit is je kans om je merk glashelder over te brengen. Het begint natuurlijk met de vraag welk imago je over wilt brengen, welk gevoel je los wil maken. Fris, dromerig, strak, bruisend, uitnodigend, vrouwelijk, zakelijk, ga zo maar door. Hoe wil jij dat mensen over jou en je merk denken? Dit moet je zien over te brengen in de sfeer van je instafeed. Door dit consistent door te voeren in je foto’s zal je grid een harmonieus geheel vormen en het juiste signaal afgeven. Een selectief kleurenpalet is een krachtige manier om herkenbaarheid mee creëren en je naamsbekendheid te vergroten. Als het goed is, passen je huisstijlkleuren bij de boodschap die je wilt uitdragen en het gevoel dat je wilt uitlokken. Kan je deze kleuren verwerken in je foto’s?

Hoe dan ook: zorg voor een consistente stijl en uitstraling. Dan draagt de look & feel van je grid en instafeed gegarandeerd bij aan je merkbekendheid.

Instagram hoogtepunten in stijl

Een andere branding troef op de profielpagina van Instagram zijn de hoogtepunten. Je kent ze wel, die rondjes onder de bio. Vooral bedrijven maken hier gebruik van om nuttige én leuke informatie over hun bedrijf makkelijk toegankelijk te maken. De hoogtepunten zijn onderverdeeld in onderwerpen. Zie het maar als een website menu, maar dan aangepast voor Instagram (meer fun dus). En in plaats van website pagina’s hangen onder elke ‘menu item’ – hoogtepunt dus – stories. Aan elk onderwerp kan je stories koppelen: stories die live staan maar óók stories na 24 uur allang in je archief verdwenen zijn.

Je naamsbekendheid vergroten met Instagram - hoogtepunten

Oké, wat heeft dit nu met branding te maken? Heel simpel: je kan de Instagram hoogtepunten helemaal stylen! Dat doe je door covers te maken. Bijvoorbeeld in Canva, een grafisch ontwerp app. Je kan je logo erin verwerken, je huisstijlkleuren gebruiken of andere grafische elementen die passen bij de uitstraling van je merk.

Zet je Instagram Strategie op

Zo zie je dat branding en Instagram hand in hand gaan. Maak je de vertaalslag op Instagram goed – en dan bedoel ik overdacht en strategisch – dan heb je een fantastische troef in handen voor de groei van je naamsbekendheid. Maar gebruik je Instagram voor je bedrijf terwijl ‘je maar wat doet’, dan spoel je niet alleen je kostbare tijd maar ook je goede naam door het afvoerputje. Want laten we eerlijk zijn, een bedrijf dat de indruk wekt ‘maar wat te doen’, die ga je toch niet volgen? Laat staan daar wat kopen. Dus ga aan de slag met je Instagram strategie en laat de eerste indruk tellen!

Wil je je bedrijf een nieuwe impuls geven en een merk met impact worden? Laten we elkaar leren kennen, we denken graag met je mee over welke stappen je nu het beste kunt zetten om je doelen te bereiken.