SEO Webdesign: 5 tips

May 5, 2020 | SEO

Kan webdesign de vindbaarheid van je website beïnvloeden? Ja! Hoe je website in elkaar gesleuteld is, door jezelf of door iemand anders, bepaalt voor een groot deel hoe Google je website laat zien in de zoekresultaten. Positief of negatief.

Hieronder krijg je 5 tips waarmee je van webdesign de beste vriend van SEO kan maken. Of je ergste vijand. Het is maar net of je ermee aan de slag gaat, of je schouders ophaalt. Zin om de online vindbaarheid van je website te boosten en beter gevonden te worden in Google? Daar gaan we!

Website menu

Sommige van je pagina’s moeten gewoon goed gevonden worden door Google, omdat die het meest bijdragen aan je conversie en omzet. Andere pagina’s zijn misschien informatief, maar voor conversie van minder groot belang.

Je menustructuur en je url-structuur zijn mooie manieren om aan Google te laten weten of een bepaalde pagina extra belangrijk is. Neem je een pagina op in je menustructuur? Dan weet Google dat die pagina waardevol is. Kijk dus goed naar welke pagina’s er nu in je website menu staan. Gooi de minder belangrijke pagina’s eruit en zorg dat de belangrijkste pagina’s de welverdiende aandacht krijgen.

Hetzelfde geldt voor je url-structuur: Hoe hoger een pagina in de url-structuur staat, hoe waardevoller die is. Ten minste, dat is het signaal dat je aan Google geeft.

Website snelheid

Je bent naar iets op zoek op Google en klikt op een ogenschijnlijk interessante website. Maar het duurt even voor de pagina getoond wordt. Hoe lang wacht je? 1 seconde? 2 seconden? 3, 4 of 5 seconden? Oké, misschien kun je voor de eerste pagina op deze website het geduld opbrengen. Dan klik je verder naar een andere pagina op diezelfde site. Weer moet je wachten. En wachten. Hoe ver reikt je geduld nu?

Hetzelfde kun je je afvragen over het geduld van jouw websitebezoekers. Je mag ervan uitgaan dat de helft van je websitebezoekers het na 3 seconden opgeeft en hun succes bij een andere website (van je concurrent) beproeft. Laadt jouw pagina langzamer dan dat, ben je die potentiële klanten dus meteen kwijt. Dit geldt nóg nadrukkelijker voor de mobiele versie van je site. Op een mobiele telefoon gaan mensen al helemaal niet wachten tot ze een ons wegen.

Om hoger te scoren in Google is een snelle website dus superbelangrijk. Je bezoekers krijgen sneller wat ze willen en blijven langer op je site. En met een snelle website maak je het Google zelf ook makkelijker je pagina’s te indexeren. Eén keer raden wat dat doet met jouw positie in de zoekresultaten!

Tip! Een van de meest voorkomende oorzaken van een trage website is de beperkte servercapaciteit van je hostingprovider. Dan kan je je site optimaliseren wat je wilt, maar aan de serverinstellingen van je hostingprovider doe je weinig. Behalve overstappen naar een betere. Wij zijn persoonlijk erg tevreden met onze hostingprovider Xel.

Leesbaarheid

Veel tijd of geld gestoken in scherpe SEO teksten? Dan ben je al een stap verder om je website te laten stralen voor Google! Toch vragen sommige hardwerkende ondernemers zich af waarom nieuwe bezoekers hun website snel weer verlaten.

Kan het te maken hebben met de leesbaarheid van hun websitepagina’s? Ik kan je zeggen, de afgelopen tijd heb ik héél veel websites gezien van mensen die in hun vak bijzonder professioneel zijn en hun diensten zijn absoluut het vinden waard. Maar soms krijg ik bijna tranen in mijn ogen van de slechte leesbaarheid van hun pagina’s. Wat oorzaken:

  • De tekstkleur steekt niet voldoende af bij de achtergrondkleur, wat het moeilijk leesbaar maakt;
  • Creatieve fonts zijn misschien hip, maar niet altijd makkelijk te ontcijferen;
  • Te veel verschillende fonts op één pagina maakt het rommelig;
  • De letters zijn te klein;
  • De regels staan te dicht op elkaar;
  • De tekstkolommen zijn zo breed dat ik halverwege opnieuw moet beginnen aan die lange regels;
  • Er zijn zo veel aanklikbare linkjes verwerkt in de tekst, dat het verwarrend overkomt.

Wat heeft de leesbaarheid van je website te maken met scoren in Google? De content staat er toch, die kan Google toch indexeren? Ja en nee. Gebruikersvriendelijkheid is voor Google wel degelijk een ranking factor. Google wil dat bezoekers op je website blijven en niet meteen weer vertrekken.

Maar als je teksten niet goed leesbaar zijn, haken bezoekers toch echt snel af. Daarmee geven ze het signaal dat je website niet aan hun behoefte heeft voldaan. Je zult begrijpen dat Google jouw website dan niet hoog in de zoekresultaten zal tonen.

Laat het design van je pagina’s niet de reden zijn dat bezoekers weggaan. Zorg dat je website er aantrekkelijk, overzichtelijk en prettig leesbaar uit ziet, dan heb je voor SEO weer een streepje voor.

Mobielvriendelijkheid

Is je website responsive oftewel mobielvriendelijk? Past de weergave van je website zich dus netjes aan alle apparaten aan, zoals een mobiel of tablet? Het klinkt ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen, maar voor je Google ranking is dit oh zo belangrijk! Zeg nou zelf, als jij op je mobiele telefoon een website bezoekt en je kunt de helft niet lezen omdat die website voor geen meter is aangepast op jouw mobiele scherm… dan ben je toch héél snel weer weg? Ja? Nee? Geef toe!

Omdat jij het als gebruiker, bewust of onbewust, belangrijk vindt dat je een website op je mobiel goed kan bedienen, vindt Google dat ook. Sterker nog, sinds 2015 (!) heeft Google mobiele gebruikersvriendelijkheid van websites tot een rankingfactor gemaakt. Met andere woorden, dit weegt mee in hoe Google je site beloont met een mooi plekje tussen de zoekresultaten. En nee, dit is nou net iets dat je níet met mooie SEO teksten kunt oplossen. Dit is pure webdesign.

Navigatie website

Wist je dat Google valt op een yummy website navigatie? Via interne links op je pagina’s plaats je wegwijzertjes van de ene pagina naar de andere. Zo maak je het nieuwsgierige bezoekers gemakkelijk om door je website heen te reizen en belangrijke pagina’s te vinden.

Waarom is dit zo’n belangrijk onderdeel voor webdesign en SEO? Twee redenen:

Een strakke website navigatie maakt je site gebruikersvriendelijker. Wanneer mensen zonder enige moeite vinden wat ze nodig hebben, zijn ze sneller geneigd tot aankoop. Dat is goed voor je omzet. Bovendien is, zoals al hierboven gezegd, gebruikersvriendelijkheid een ranking factor voor Google.

Google kan pagina’s die niet op éen of andere manier gelinkt zijn aan een andere pagina op je website, niet indexeren. Hij weet ze simpelweg niet te vinden omdat ze nergens aan ‘vastgeknoopt’ Heb je je pagina’s goed aan elkaar verbonden door logische interne linkbuilding? Dan help je Google een handje en is hij blij met jouw website.

Hoger scoren kan jij ook!

Wil je echt beter gevonden worden in Google? Steek dan niet je kop in het zand maar ga met deze 5 punten aan de slag. Je nieuwe klant is maar één klik van je verwijderd.

Verdubbel je impact als mens en merk

Wil je je bedrijf een nieuwe impuls geven en een merk met impact worden? Boek een gratis Impact gesprek via de knop hieronder!

 

Bekijk onze
gratis Masterclass

Speciaal ontwikkeld voor gedreven kennisonderneemsters die een verschil voor zichzelf en voor anderen willen maken

Gratis Masterclass:
In 4 stappen naar een krachtig merk en een florerende business

Schrijf je in en bekijk direct!

Door je in te schrijven ga je akkoord met ons Privacybeleid. Geen zorg, je gegevens zijn bij ons veilig.

Gratis Masterclass In 4 stappen krachtig merk

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief over succesvol ondernemen

Krijg elke maand onmisbare tips en inspiratie om van jouw bedrijf een krachtig merk en florerende business te maken.

Door je in te schrijven ga je akkoord met ons Privacybeleid. Geen zorg, je gegevens zijn bij ons veilig.